Author Topic: Ovčar  (Read 159 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rolex

  • Čovek-Lav ptica
  • ****
  • Posts: 757
  • Karma: 2022
  • Ime i prezime: Nebojša Rosić
  • Glajder: Nova Mentor 4
Ovčar
« on: 29 August 2017, 09:24:46 »
Pored lepih  momentata kojih je bilo mnogo predhodnih godina, došlo je vreme da podelim sa vama i  jedan neprijatan.
Mislim da bi svi to trebali da rade zato što je najbolje učiti iz tudjih grešaka.
Dogadjaj se desio u nedelju 27.8.2017. na Istočnom tj. glavnom poletištu sa Ovčara.
Poletali smo i leteli  predhodnog dana na istoj lokaciji pod vrlo sličnim uslovima što znači vrlo slab vetar pomalo sa jugoistoka, malo sa desna u odnosu na idealan pravac za start,  temperatura vazduha od oko 35 stepeni.
Start se nalazi ispod ograde koja "štiti" zgradu repetitora ali nije baš zgodan zbog svog kontra nagiba koji zahteva ponekad trčanje uzbrdo prilokom poletanja.
Domaćini su navikli na to i baz problema poleću ispod ograde ali ogromna većina ostalih, uključujući i mene, odlučuje da poleće sa gornjeg platoa gde ima dovoljno mesta za širenje glajdera. Jedini problem je u ogradi koja se nalazi ispod tog platoa i koja opasno preti u slučaju lošeg starta. Jedan deo ograde u širini od oko 4-5 metara je domontažno montažmi pa domoćin skida deo koji je moguće skinuti.  Imao sam dovoljno vere  u svoj start da se ne brinem previše zbog te ograde.
Prvog i drugog dana je bilo nekoliko falš startova ali su svi završili bez udara u ogradu i bez posledica. Drugog dana je vetar na startu još slabiji nego prvog.  Diskutujem sa Gugijem o ogradi koja preti  i čudim se da nije sklonjena, zar mora neko da pogine da bi se to desilo?
 Polećemo jedan po jedan, širim se gore uz pomoć Dragodina i Gorana iz Vršca i ćekam Željka da poleti sa donjeg starta pošto je imao nekoliko pokušaja poletanja sa gornjeg platoa. Gugi hvali mentora i kaže kako imam veliku prednost na poletanju u ovakvim uslovima što je svakako istina jer se Mentor jako lako diže.
Odmah po Željkovom poletanju Džoni u funkciji startera daje informaciju da je vetar dobar i da mogu da krenem. Krećem prednji start koji sam  kao i zadnji još kod Voje vežbao do besvesti tako da su motoričke aktivnosti na nivou instikta. Osećam krilo kako se penje i dolazi u tačku tačno iznad glave i dajem trkom brzinu. U tom trenutku čujem povike iza mane, ne razaznajem tačno šta ali pretpostavljam da nešto nije u redu i na trenutak(desetine sekunde) zastajem i pogledam u krilo koje izgleda dobro. Na metar sam od ivice, ljudi koji tu stoje kažu da je dobar i nastavaljam poletanje. Nažalost ona mala stanka je bila dovoljna da krilo prodje malo ispred i da poletanje više ne bude ravno već prvo ka dole da dobije brzinu. Pravim još korak na kosini odvajam se od zemlje i vidim da idem pravo na betonski stub. Instiktivno postavljam noge i tako udaram u njega i obaram ga. Ustajem, nisam siguran da li sam se povredio ali osećam da mi trne peta leve noge koja je primila najveći udarac.
Otkačinjem se, molim momke da mi izvuku gore opremu i izlazim na nogama gore. Vidim da me boli svakim minutom sve više i već nakon 10 minuta više nisam mogao da se oslonim na nogu. Urgentni, snimanje, gips 6 nedelja prva procena.

Sad bih napravio osvrt na uzroke i greške.

-Oni što su vikali da stanem su videli čvor. Za pripremu opreme i prvo širenje glajdera koristio sam isto mesto kao u predhodnog dana, kanapi su pregledani, glajder skupljen u ružu. Po dolasku na poletište u žurbi da poletimi nisam sam ponovo detaljno prekontrolisao kanape što je svakako moja greška.

-Neko je vikao jedno neko drugo. Na ovakvim startovima gde nema mesta za grešku  mislim da bi samo jedna osoba trebala da daje instrukcije za poletanje i to najbojle da ćuti ako je dobro a da viče ako ne valja. Na taj način bi pilot odmah znao da mora da stane. Opšte mišljenje je  da bij poletanje bi bilo uspešno pa čak i sa čvorom da nije bilo kontradiktornih informacija. Moje mišljenje je da ako sam uspeo da izvučem krilo sa čvorom iznad glave onda bih krilo moglo i da leti pa makar samo do sletišta.

 -Trebao sam stati u svakom slučaju kada sam bio u nedoumici. Treba sebe isprogramirati u glavi pre poletanja da se u slučaju svake nedoumice prekine poletanje


« Last Edit: 29 August 2017, 13:21:12 by rolex »

Offline Zligor

  • Čovek-Lav ptica
  • ****
  • Posts: 1.605
  • Karma: 1600
Re: Ovčar
« Reply #1 on: 29 August 2017, 14:38:33 »
Jebiga Role, sta reci nego zelim ti sto brzi oporavak. Bas mi je krivo sto tako ispade. Sranja se desavaju. I meni se dva puta do sad desilo da ljudi od nazad galame na sav glas da stanem, a u pitanju je obicna mala kravata koja se sama ispravlja kad se krilo optereti i tek malo poradi komandom. Neko se uvek iz neznanja uplasi i misli bice katastrofa ako se tako poleti. B krilo moze i sa 50% asimetrijom da ide, pa cak i C. Ali takmicarska su vec zajebana. Tu je ok galamiti ako pilot ne primeti cvor.
Potpuno je isto kao i kada si bio dete i sanjao da letis.
Sada je jedina razlika u tome sto se probudis i znas da stvarno mozes :)

Offline Krajna

  • Čovek ptica
  • ***
  • Posts: 507
  • Karma: 744
  • Glajder: Ozone Alpina 2
Re: Ovčar
« Reply #2 on: 29 August 2017, 21:17:20 »
Role zelim ti brz oporavak.
Hvala što si podelio pricu sa nama na forumu.

I ja sam jednom zaustavio poletanje jer sam cuo da je nesto neko viknuo a nisam razumeo sta, pa obustavio za svaki slucaj.

Mislim da je ok da se mala kravata ne zaustavlja, al cvor svakako. Bolje da se prekine i onda mirno leti nego da se ide na sletanje... Ili da se leti sa mislima u cvoru :)

Offline Ixa

  • Administrator
  • ***
  • Posts: 653
  • Karma: 1115
  • Personal text
    • skyvortex
  • Ime i prezime: Ivan Zornic
  • Glajder: Niuvik Peak 3
Re: Ovčar
« Reply #3 on: 30 August 2017, 14:49:25 »
Role, želim ti brz oporavak!

Ja sam pre dve godine baš na tom istom stubu pokidao 3 kanapa i odrao košuljicu sa još dva. Od tada više ne polećem sa gornjeg platoa.

Da je Role izvalio stub ranije možda se meni ništa nebi ni desilo :).
Do not underestimate the power of stupid people in large numbers!!!

 

Iznad Srbije 2017
JV team - skorašnji letovi
'tice JV foruma 2017